Cum poate fi ales furnizorul de energie electrică?

Autor: Revista Caminul

Autoritatea Națională pentru Reglementarea Energiei – ANRE – a decis liberalizarea atât a pieţei de gaze naturale, cât și pe cea de energie electrică. Această liberalizare a început de la 1 ianuarie 2021 pentru energia electrică și de la 1 iulie 2020 pentru gazele naturale. Până la aceste date, consumatorii nu aveau posibilitatea de a-şi alege cu ce furnizor să colaboreze.  

Liberalizarea pieţei presupune libertatea de a stabili prețurile practicate în schimbul produselor sau serviciilor oferite fără a mai fi reglementate de stat. Avantajul acestui proces este acela că prețurile pot fi mai mici decât înainte, bazate pe concurența existentă pe piață, cei mai câștigați fiind consumatorii finali. Aceștia au avut posibilitatea de a continua actualul contract pe baza unui serviciu universal mai scump sau să opteze pentru un nou contract, cu un furnizor ales de ei, cu preţuri concurenţiale. 

Cum se poate realiza schimbarea furnizorului de energie?

Alegerea unui alt furnizor de energie electrică este o treabă relativ simplă, care nu presupune și costuri suplimentare, perceperea unor taxe sau tarife pentru acest proces fiind interzisă. Ceea ce este important de știut este faptul că trebuie achitate toate facturile la fostul furnizor, în maximum 42 de zile de la data de încetare a colaborării. 

De asemenea, în cazul în care consumatorul a plătit în avans, furnizorul are obligaţia de a returna acestuia suma integrală într-un termen de 5 zile. 

În continuare, consumatorul trebuie să analizeze toate ofertele furnizorilor de energie și să le compare, astfel încât să o poată alege pe cea mai potrivită nevoilor sale. Astfel că, pe lângă preț, consumatorul ar trebui să fie atent și la următoarele aspecte:

  • prețul energiei electrice este fix pe perioada contractului, dar furnizorul îl poate modifica fără să încheie un acord cu clientul;
  • prețul energiei diferă în funcție de oră, deoarece unii furnizori practică preţuri diferite pe timp de zi față de cele pe timp de noapte;
  • există un abonament zilnic, pe lângă prețul inițial al energiei electrice, un astfel de abonament fiind avantajos pentru clienții care au un consum ridicat de energie;
  • prețul din ofertă este același indiferent de consum sau se modifică după atingerea unui anumit număr de kilowați;
  • ce costuri include factura, cum ar fi costul pentru transport, tariful pentru serviciul de distribuție, costuri pentru serviciul de sistem;
  • valoarea taxelor incluse în factură – există o serie de taxe pe care le include factura, indiferent de furnizorul ales, care sunt stabilite de către stat. Acestea sunt: taxa de cogenerare de înaltă frecvență (pentru îmbunătățirea eficienței de producție a energiei electrice), taxa pentru certificatele verzi, accize;
  • modalitatea de plată a facturii;
  • modul în care furnizorul citește contorul de energie electrică: frecvenţa cu care citește contorul și posibilitatea de a trimite personal indexul;
  • informații despre furnizor – acest lucru este valabil, în special, pentru furnizorii mai mici și mai puțin cunoscuți. Informații despre acesta și detalii despre modalitatea de contactare în cazul unor eventuale defecte, modalitatea de intervenție și remediere a acestora, dacă există depanatori în apropiere sunt informații utile.

Articole relevante

Lasa un comentariu